Uczniowie klasy I a, I b, II b, III a i III b biorą udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym Czytam z klasą - lekturki spod chmurki - edycja V Na tropach dobroczynności.
Celem projektu jest rozwijanie aktywności czytelniczej, ponadto pogłębianie wiedzy na temat dobroczynności i kształtowanie u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra.
Projekt składa się z trzech modułów:
I moduł - Bądź dobry dla ludzi trwał od 2.10.2023 r. do 31.12.2023 r.
W każdym module uczestnicy zobowiązani są do przeczytania wybranej lektury i wykonania kilku zadań związanych z przeczytaną książką. Każda klasa ma dobrowolność w wyborze lektur i zadań. Wszyscy uczestnicy muszą wykonać obowiązkowe zadanie dobroczynne.
Realizacja zadań I modułu w poszczególnych klasach przedstawia się następująco:
Klasa I a – Detektyw Pozytywka Grzegorz Kasdepke
- Uczniowie wykonali lapbooki z różnymi zadaniami dotyczącymi lektury.
- Każdy uczeń wykonał makietę agencji detektywistycznej Różowe Okulary. Zaprezentowane na szkolnym korytarzu makiety mogli podziwiać inni uczniowie z naszej szkoły.
- Wspólnie w klasie zorganizowano biuro detektywistyczne. Uczniowie przebrani za detektywa Pozytywkę odnajdywali różne „zagubione” rzeczy.
- W okresie przedświątecznym uczniowie własnoręcznie wykonali kartki świąteczne z życzeniami. Zostały one wraz ze słodką niespodzianką przesłane do ZOL-u w Siedliskach.
Klasa I b – Detektyw Pozytywka Grzegorz Kasdepke
- Uczniowie wykonali klasową chmurkę Tosię wraz z jej przyjaciółkami. Każda chmurka otrzymała serduszko, symbol dobroci. Chmurki zdobią Klasowy Kącik Czytelniczy. Następnie dzieci wykonały różnorodne zadania w Lekturniku
- Uczniowie stworzyli „Lekturę na lince”. Rysunki poszczególnych wydarzeń, zostały zawieszone na lince za pomocą spinaczy do bielizny. Prace podziwiali wszyscy, którzy odwiedzali klasę. Stały się one też tematem wielu rozmów i dyskusji między dziećmi.
- Każde dziecko zaprojektowało i wykonało makietę agencji Różowe Okulary. Prace były wykonane różną techniką i z wykorzystaniem różnorodnych materiałów
- Dzieci z pomocą rodziców wykonały piękne stroiki i kartki świąteczne, a następnie własnoręcznie wpisały życzenia. Świąteczne niespodzianki wraz ze słodyczami dzieci przekazały Świętemu Mikołajowi w czasie wizyty w szkole z prośbą o dostarczenie dla pensjonariuszy ZOL w Grybowie.
Klasa II b – Jest taka historia: opowieść o Januszu Korczaku Beata Ostrowicka
- W Lekturniku, uczniowie pokolorowali okładkę oraz podpisali się. W trakcie omawiania lektury dzieci uzupełniały kolejne strony Lekturnika.
- Dzieci wspólnie stworzyły „Lekturkę na lince”- obrazki przedstawiające wydarzenia z lektury przyczepione zostały do linki za pomocą spinaczy.
- Dzieci zaprojektowały i wspólne wykonały plakat zachęcającego do przeczytania lektury. Plakat został zawieszony w bibliotece szkolnej.
- W klasie zorganizowano akcję Anioły są wśród nas. Każdy uczeń wylosował imię jednego dziecka z klasy i przez cały tydzień podrzucali sobie karteczki z miłymi słowami, typu: Dobrze, że jesteś, ładnie wyglądasz itp. Uczniowie postanowili zawsze być dla siebie mili i pomagać sobie w potrzebie.
Klasa III a – Dzieci z Bullerbyn Astrid Lindgren
- Uczniowie samodzielnie przeczytali lekturę. Z zainteresowaniem poznawali bohaterów, ich codzienne zajęcia, zwyczaje, zabawy w niewielkiej szwedzkiej wiosce. Następnie wykonali szereg zadań związanych z lekturą – krzyżówki, rebusy, uzupełnianki.
- Uczniowie wcieli się w role bohaterów lektury, przedstawiając wybrane sceny z lektury.
- W grupach przygotowali poszczególne elementy do wykonania makiety wioski Bullerbyn
- Zaprojektowali i wykonali plakat zachęcający do przeczytania lektury.
- Stworzyli „Lektury na lince”, kolorując obrazki przedstawiające wydarzenia z lektury.
Klasa III b – Dziewczynka z parku Barbara Kosmowska
- Uczniowie wykonali klasową gazetkę Czytam z klasą lekturki spod chmurki
- Każdy uczeń założył, ozdobił i uzupełnił Lekturnik
- Dzieci ulepiły figurki przedstawiające bohaterów lektury oraz elementy krajobrazu, zbudowały ciekawą, plastelinową makietę.
- W klasie została zorganizowana sesja fotograficzna - dzieci podzieliły między sobą role, zadbały o odpowiednie stroje, rekwizyty. Zdjęcia udało się wykonać jeszcze jesienią, ale też i zimą. Część fotografii zrobiona była w szkolnej sali i na korytarzu. Zdjęcia wraz obróbką pod kątem poszczególnych wydarzeń z książki wykonała nam mama jednej uczennicy.
- Przeprowadzono akcję Anioły są wśród nas.
Realizację ostatniego zadania wszyscy rozpoczęli od ustalenia, pozytywnego bohatera w czytanej lekturze, który był dobry dla innych, zawsze chętnie pomagał w rozwiązywaniu różnych problemów. Przeprowadzono rozmowy o dobroczynności, o byciu dobrym oraz czy dobro pomaga w życiu. Ponadto poruszano tematy, w jaki sposób poprawić niewłaściwe, nieakceptowane społecznie zachowania. Dzieci ustaliły, że warto być dobrym człowiekiem, nieść uśmiech, pomoc, dobro potrzebującym i sobie nawzajem.
Każda klasa zrealizowała dowolne zadanie dobroczynne, a ponadto wszystkie klasy włączyły się w organizację i obchody Światowego Dnia Dobroci, Dnia Życzliwości i Dnia Tolerancji. Szczególnie w tych dniach uczniowie starali się być dla siebie mili, uczynni, uprzejmi i życzliwi. Nie szczędzili sobie miłych słów, gestów, a także drobnych samodzielnie wykonanych upominków.
W okresie przedświątecznym dzieci aktywnie włączyły się w akcje charytatywne przeprowadzane w naszej szkole. Były to:
- zbiórka artykułów szkolnych dla dzieci z Syrii i Libanu,
- zbiórka maskotek dla dzieci z domów dziecka,
- zbiórka artykułów spożywczych w ramach akcji Torba charytatywna
Dzieci wspaniale wykonały zadanie: Bądź dobry dla ludzi.
Alina Jurkiewicz
FOTO