Alarm lokalny w szkole jest jednym z kilku rodzajów alarmów, które mogą być ogłaszane w konsekwencji wystąpienia zagrożeń ekologicznych lub innych spowodowanych działalnością człowieka. Ma on na celu zapewnienie bezpieczeństwa w razie zagrożenia życia i zdrowia młodzieży przebywającej na terenie szkoły. Najczęstszymi przyczynami, dla których może zajść konieczność ogłoszenia alarmu w szkole, są zagrożenia związane z powstaniem pożaru, a także możliwość rozprzestrzenienia na terenie szkoły niebezpiecznych substancji chemicznych lub ładunków wybuchowych.
Najważniejszym działaniem, jakie należy podjąć w przypadku stwierdzenia zagrożenia, jest jak najszybsze powiadomienie o niebezpieczeństwie wszystkich osób znajdujących się w strefie zagrożenia i natychmiastowe podjęcie działań mających na celu ratowanie zdrowia i życia osób zagrożonych.
W tym celu korzystamy z sygnału alarmu lokalnego, którym w szkole są 3 KRÓTKIE SYGNAŁY dzwonka, następujące bezpośrednio po sobie.
Alarm lokalny w szkole jest sygnałem, który powinien być znany wszystkim uczniom i pracownikom szkoły. Tylko w wypadku, gdy nastąpiło bezpośrednie zagrożenie życia, nauczyciel sam podejmuje decyzję o ewakuacji, nie czekając na ogłoszenie alarmu.
O ewakuacji decyduje dyrektor, który po otrzymaniu meldunku od nauczyciela lub innej osoby zgłaszającej zagrożenie oraz rozpoznaniu sytuacji podejmuje decyzję o zawiadomieniu służb (policja, straż pożarna) i ogłoszeniu alarmu.
W sytuacji braku prądu, sygnał alarmowy może być ogłaszany za pomocą gwizdka lub dzwonka ręcznego z jednoczesnym komunikatem słownym podawanym przez osoby ogłaszające alarm. Jest to sygnał do natychmiastowego działania dla wszystkich pracowników szkoły oraz do bezwzględnego wykonywania poleceń nauczycieli przez uczniów.
W dużej liczbie przypadków wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa fizycznego niezbędne jest wezwanie odpowiednich służb drogą telefoniczną.
Procedura wezwania powinna odbywać się zgodnie z poniższym schematem:
- wybranie numeru odpowiedniej służby. Po zgłoszeniu się dyżurnego operatora danej służby podanie następujących informacji:
- rodzaj stwierdzonego zagrożenia
- nazwę i adres szkoły
- imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję
- telefon kontaktowy
- zrealizowane dotąd działania w reakcji na zagrożenie
- potwierdzenie przyjęcie zgłoszenia i zapisanie danych przyjmującego zgłoszenie.
Ewakuacja w czasie lekcji przebiega następująco:
1. Uczniowie bezwzględnie podporządkowują się poleceniom nauczyciela.
- Należy pozamykać okna.
- Na komendę „Uwaga alarm, ustawiamy się w pary”, uczniowie ustawiają się przodem w kierunku drzwi wyjściowych.
- Nie zamykać pomieszczeń na klucz! ( tylko na klamkę)
- Uczniowie nie rozmawiają, nie popychają się, nie zabierają ze sobą żadnych rzeczy.
- Na korytarzu grupa podporządkowuje się osobie dowodzącej ewakuacją (Dyrektor lub inna osoba przez niego upoważniona). Jeżeli nie ma osoby dowodzącej akcją nauczyciel postępuje zgodnie z procedurą.
Ewakuacja w przypadku, gdy uczeń znajduje się poza salą lekcyjną, w której miał zajęcia:
-
- Uczeń po usłyszeniu sygnału alarmu natychmiast wychodzi z pomieszczenia, w którym się znajdował.
- Na korytarzu dołącza do pierwszej napotkanej grupy i podporządkowuje się poleceniom nauczyciela (nie wraca do klasy i nie szuka uczniów ze swojej grupy)
- Jeżeli na korytarzu nie ma nikogo kieruje się najkrótszą drogą do wyjścia ewakuacyjnego i udaje się na zbiórkę na boisko szkolne.
- Nauczyciel nie szuka ucznia, którego nie było w sali lekcyjnej, lecz zajmuje się całą grupą i postępuje zgodnie z procedurą ewakuacji.
- Nauczyciele, którzy w czasie alarmu nie prowadzili zajęć z uczniami podporządkowują się
poleceniom osoby dowodzącej ewakuacją ( Dyrektor lub inna osoba przez niego upoważniona).
-
- Podczas ewakuacji obowiązuje ruch prawostronny. Włączamy się do ruchu jeżeli droga- prawa strona- jest wolna.
- Pierwszeństwo przejścia posiada grupa, która aktualnie jest w ruchu.
- Nauczyciele wyprowadzają uczniów w tempie szybkiego marszu najkrótszą drogą ewakuacyjną do wyjścia z budynku na zbiórkę, na boisko szkolne.
- Uczniowie sprawnie wychodzą na zewnątrz szkoły. Nie zatrzymują się w drzwiach, na schodach, korytarzach, nie tarasują wyjścia.
- W czasie wyjścia nie wyprzedzamy osób idących przed nami.
- W razie konieczności zatrzymania uczniów nauczyciel wydaje komendę „STOP”.
- Lewa strona przejścia musi być drożna.
- Nauczyciel kończy ewakuację w miejscu zbiórki, którym jest boisko szkolne.
-
- Uczniowie ustawiają się w dwuszeregu w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela. (Zaczynając od lewej strony Ia, następnie na prawo I b, IIa itd.)
- Nauczyciel po ustawieniu klasy niezwłocznie ustala jej stan.
- Nauczyciele zdają MELDUNEK Dyrektorowi szkoły ( ilość obecnych w tym dniu w szkole, ilość nieobecnych, ilość ewakuowanych).
| I ) ILOŚĆ OBECNYCH |
| II ) ILOŚĆ NIEOBECNYCH (tzn. w przypadku, gdy np. uczeń wyszedł do higienistki, toalety itp. UWAGA!!!: Jako „nieobecnych” nie podajemy uczniów, których w danym dniu nie ma w szkole oraz którzy zwolnieni z danego przedmiotu w danym czasie mają inne zajęcia np. rewalidacyjne bądź biblioteczne. Tych uczniów ewakuują nauczyciele mający z nimi zajęcia i na boisku szkolnym włączają ich do danej klasy). |
| III ) ILOŚĆ EWAKUOWANYCH |
-
- W przypadku, gdy brakuje ucznia nauczyciel występuje przed szereg i przekazuje ten fakt Dyrektorowi lub osobie przez niego upoważnionej.