W pierwszym tygodniu realizacji programu Kompas wartości wszystkie klasy poruszyły zagadnienie różnic między ludźmi, poznawały znaczenie szacunku i tolerancji, ucząc się, że różnorodność jest wartością. Uczniowie zastanawiali się, czy warto współpracować ze sobą i szukali przykładów tej współpracy na różnych zajęciach, wzmacniając jednocześnie więzi klasowe. Rozwijali umiejętność wypowiadania się, czytania i pisania, opisując swoje prace i dzieląc się refleksjami. Grali w gry integrujące grupę, włączali się w zabawy. Uczyli się słuchać siebie nawzajem i wyrażać własne opinie w kulturalny sposób. Wyrażali swoje emocje oraz upodobania poprzez kolorowy strój. Wynikiem tego było wysunięcie wniosku, że razem możemy wiele, że współpraca pomaga w nauce i zabawie. Na podstawie prezentacji multimedialnej, filmów edukacyjnych i piosenek uczniowie poznawali prawa dziecka.
Działania podejmowane w poszczególnych klasach były bardzo ciekawe i kreatywne. Uczniowie rysowali portrety swoich koleżanek i kolegów, określali ich cechy, szukali różnic i podobieństw, tworzyli krzyżówki z hasłem Tolerancja. Z puzzli dzieci tworzyły Serca klasy, plakaty o tolerancji i różnorodności.
W drugim tygodniu poświęconym przede wszystkim życzliwości klasy młodsze starały się budować pozytywne relacje. Na zajęciach było sporo rozmów o tym, czym jest życzliwość, kiedy ją okazujemy i jak się wtedy czujemy. Dzieci poznały Krótką bajkę o życzliwości Katarzyny Dorosz-Dębskiej i jej specjalne życzenia dla społeczności naszej szkoły. Oglądały też poznaną dawno temu bajkę o Rumcajsie i dzieliły się spostrzeżeniami, czy można być odważnym i dobrym jednocześnie.
W tygodniu życzliwości wiele się działo. Każdy dzień przynosił nowe aktywności:
Podczas tygodnia życzliwości uczniowie rozwijali również kompetencje cyfrowe – korzystali z programu Paint do tworzenia pocztówek oraz uczestniczyli w rozmowach o życzliwości w kontaktach online, wykorzystując autorską grę „Cybermisje” uczącą zasad bezpiecznej i kulturalnej komunikacji w sieci.
Na początku drugiego tygodnia powstał baner życzliwości, który przez cały tydzień zapełniał się miłymi słowami i rysunkami. Klasa Ia rozpoczęła wpisy na banerze podczas wizyty pani burmistrz Jowity Jurkiewicz- Drąg, która wspierała dzieci w tym działaniu. W kolejnych dniach pozostałe klasy sukcesywnie upiększały wspólne dzieło.
Tydzień zakończyła wystawa prac na korytarzu, podsumowanie działań i wspólne pamiątkowe zdjęcie klas I-III.
Część prac została zaprezentowana na szkolnym korytarzu, pozostałe pięknie dekorują nasze klasy, tworząc barwną przestrzeń promującą wartości szacunku, bezpieczeństwa, jedności i życzliwego traktowania.
Kompas wartości pokazał nam, że w każdym z nas drzemią niewyczerpane pokłady dobra, a radość płynąca z zaangażowania uczniów w przygotowania oraz różnorodność podejmowanych działań przynosi wiele korzyści. Warto wierzyć, że pomimo wielu trudności świat pełen różnorodności i życzliwości może być piękniejszy.
Małgorzata Gaj
Skontaktuj się z nami
spciezkowice@ciezkowice.pl
tel. 14 6510040
ul. Tysiąclecia 12
33-190 Ciężkowice