Zespół Szkolno - Przedszkolny w Ciężkowicach

Kompas wartości -
działania wspierające relacje rówieśnicze
 i przeciwdziałanie przemocy w klasach I-III

W pierwszym tygodniu realizacji programu Kompas wartości wszystkie klasy poruszyły zagadnienie różnic między ludźmi, poznawały znaczenie szacunku i tolerancji, ucząc się, że różnorodność jest wartością. Uczniowie zastanawiali się, czy warto współpracować ze sobą i szukali przykładów tej współpracy na różnych zajęciach, wzmacniając jednocześnie więzi klasowe. Rozwijali umiejętność wypowiadania się, czytania i pisania, opisując swoje prace i dzieląc się refleksjami. Grali w gry integrujące grupę, włączali się w zabawy. Uczyli się słuchać siebie nawzajem i wyrażać własne opinie w kulturalny sposób. Wyrażali swoje emocje oraz upodobania poprzez kolorowy strój. Wynikiem tego było wysunięcie wniosku, że razem możemy wiele, że współpraca pomaga w nauce i zabawie. Na podstawie prezentacji multimedialnej, filmów edukacyjnych i piosenek uczniowie poznawali prawa dziecka.

Działania podejmowane w poszczególnych klasach były bardzo ciekawe i kreatywne. Uczniowie rysowali portrety swoich koleżanek i kolegów, określali ich cechy, szukali różnic i podobieństw, tworzyli krzyżówki z hasłem Tolerancja. Z puzzli dzieci tworzyły Serca klasy, plakaty o tolerancji i różnorodności.

W drugim tygodniu poświęconym przede wszystkim życzliwości klasy młodsze starały się budować pozytywne relacje. Na zajęciach było sporo rozmów o tym, czym jest życzliwość, kiedy ją okazujemy i jak się wtedy czujemy. Dzieci poznały Krótką bajkę o życzliwości Katarzyny Dorosz-Dębskiej i jej specjalne życzenia dla społeczności naszej szkoły. Oglądały też poznaną dawno temu bajkę o Rumcajsie i dzieliły się spostrzeżeniami, czy można być odważnym i dobrym jednocześnie.

W tygodniu życzliwości wiele się działo. Każdy dzień przynosił nowe aktywności:

  • Słowo dnia – dzieci wybierały jedno życzliwe słowo i używały go w rozmowie, rysunku lub działaniu. Powstały zakładki do książek z pozytywnymi słowami, co wspierało rozwój czytania i pisania.
  • Pomarańczowy dzień – uczniowie nosili pomarańczowe elementy stroju jako znak sprzeciwu wobec przemocy. Tworzyli serca z zapisanymi dobrymi uczynkami i rozmawiali o odwadze i życzliwości.
  • Słucham z sercem – dzieci trzymały symboliczne serduszko i uczyły się słuchać siebie nawzajem bez przerywania. Po wysłuchaniu przekazywały serce koledze lub koleżance, mówiąc miłe słowo – ćwiczyły empatię, kulturę wypowiedzi i umiejętność komunikacji.
  • Zrywki z miłym zdaniem i Pocztówki życzliwości – w programie Paint przygotowały anonimowe rysunki lub wpisy dla kolegów i koleżanek, które zostały otwarte na koniec dnia.
  • Słoneczka życzliwości- dzieci tworzyły wspólną pracę plastyczną, która pokazywała moc dobrych słów.
  • Znaczek życzliwości – uczniowie projektowali znaczek, który przesyłali wybranej osobie. Znaczki dzieci przyklejały sobie na twarz.
  • Łańcuch życzliwości - uczniowie pisywali na kartce jeden miły gest, który mieli wykonać danego dnia. Potem łączyli wszystkie ogniwa łańcucha.

Podczas tygodnia życzliwości uczniowie rozwijali również kompetencje cyfrowe – korzystali z programu Paint do tworzenia pocztówek oraz uczestniczyli w rozmowach o życzliwości w kontaktach online, wykorzystując autorską grę „Cybermisje” uczącą zasad bezpiecznej i kulturalnej komunikacji w sieci.

Na początku drugiego tygodnia powstał baner życzliwości, który przez cały tydzień zapełniał się miłymi słowami i rysunkami. Klasa Ia rozpoczęła wpisy na banerze podczas wizyty pani burmistrz Jowity Jurkiewicz- Drąg, która wspierała dzieci w tym działaniu. W kolejnych dniach pozostałe klasy sukcesywnie upiększały wspólne dzieło.

Tydzień zakończyła wystawa prac na korytarzu, podsumowanie działań i wspólne pamiątkowe zdjęcie klas I-III.

Część prac została zaprezentowana na szkolnym korytarzu, pozostałe pięknie dekorują nasze klasy, tworząc barwną przestrzeń promującą wartości szacunku, bezpieczeństwa, jedności i życzliwego traktowania.

Kompas wartości pokazał nam, że w każdym z nas drzemią niewyczerpane pokłady dobra, a radość płynąca z zaangażowania uczniów w przygotowania oraz różnorodność podejmowanych działań przynosi wiele korzyści. Warto wierzyć, że pomimo wielu trudności świat pełen różnorodności i życzliwości może być piękniejszy.

 

Małgorzata Gaj

FOTO

08 grudnia 2025
three silver paint brushes on white textile

Skontaktuj się z nami

spciezkowice@ciezkowice.pl

tel. 14 6510040 

ul. Tysiąclecia 12

33-190 Ciężkowice

@ SP Ciężkowice Edytor WebWave CMS