dla gimnazjalistów w roku szkolnym 2018/2019
W bieżący roku szkolnym uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Małopolskim Konkursie Geograficznym dla gimnazjalistów. Tematem tegorocznych zmagań są Współczesne zmiany polskiej i światowej gospodarki. Celem konkursu jest rozwijanie u uczniów zainteresowania geografią i myślenia geograficznego, doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji geograficznej, identyfikowanie związków i zależności oraz wyjaśnianie zjawisk i procesów, rozwijanie ciekawości poznawczej uczniów, zachęcanie uczniów do samokształcenia, zachęcanie uczniów do obserwacji i uczestnictwa w otaczających go procesach, w tym społeczno-gospodarczych, doskonalenie umiejętności m.in. wyszukiwania, selekcjonowania i analizy informacji oraz danych statystycznych; porównywanie, uogólnianie, wnioskowanie; myślenie przyczynowo-skutkowe.
W etapie szkolny, który odbył się 26 października 2018 roku , wzięło udział 3 uczniów z klas trzecich gimnazjum. Na etapie szkolnym obowiązywały zagadnienia:
1. Mapa – umiejętności czytania, interpretacji i posługiwania się mapą;
2. Położenie i środowisko przyrodnicze Polski;
3. Wybrane zagadnienia geografii gospodarczej Polski;
4. Sąsiedzi Polski – zróżnicowanie geograficzne, przemiany;
5. Europa. Relacje przyroda – człowiek – gospodarka;
6. Wybrane regiony świata. Relacje przyroda – człowiek – gospodarka. oraz
rozszerzenie w zakresie:
7. Zróżnicowanie i zmiany w gospodarce Polski i świata.
a) zróżnicowanie PKB/mieszk., HDI oraz struktura pracujących oraz wartości dodanej
brutto na świecie;
b) różnice w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego Polski i świata – przyczyny
i skutki, stan współczesny;
c) zmiany roli podstawowych czynników lokalizacji przemysłu, w tym przemysłów
zaawansowanych technologii;
d) zróżnicowanie i zmiany znaczenia tradycyjnych oraz rola nowoczesnych przemysłów w Polsce i na świecie;
e) okręgi przemysłowe w Polsce i na świecie, w tym ośrodki przemysłu high-tech. Etap rejonowy: Zakres etapu
szkolnego oraz w zakresie
Uczniowie uzyskali bardzo wysokie wyniki: 85%, i 2 prace 93%. Dwoje uczniów tj. Kacper Kamiński klasa IIIB i Aleksandra Dziuban – klasa IIIA zakwalifikowali się do etapu rejonowego.
Etap szkolny odbył się 11 grudnia 2018 roku Na tym etapie obowiązywał zakres etapu szkolnego oraz w zakresie zmian polskiej i światowej gospodarki: współczesne zróżnicowanie i zmiany w zakresie środków transportu oraz sieci transportowej ze szczególnym uwzględnieniem:
a) zróżnicowanie i zmiany udziału poszczególnych rodzajów transportu w przewozie towarów i pasażerów;
b) współczesne zmiany i zróżnicowanie środków transportu oraz w infrastrukturze (jakość, ilość, długość, gęstość, najważniejsze szlaki, porty) w Polsce i na świecie na tle historycznych, ekonomicznych i przyrodniczych uwarunkowań;
c) cechy charakterystyczne, zalety i wady poszczególnych rodzajów transportu oraz zmiany w tym zakresie;
d) problemy ekonomiczne, ekologiczne i inne w Polsce oraz na świecie związane z budową i utrzymaniem infrastruktury transportowej.
Do etapu wojewódzkiego zakwalifikowała się Aleksandra Dziuban uzyskując 91% punktów. Etap wojewódzki odbędzie się 11 marca 2019 r. w Krakowie.
Na etapie wojewódzkim obowiązują treści z etapu szkolnego i rejonowego oraz w zakresie zmian polskiej i światowej gospodarki: problemy energetyczne Polski i świata ze szczególnym uwzględnieniem:
Występowanie i wydobycie złóż surowców mineralnych, w tym szczególnie energetycznych w Polsce i na świecie;
Czynniki wpływające na zmiany zapotrzebowania na energię elektryczną oraz zmiany jej zużycia w Polsce i na świecie;
Uwarunkowania powstawania i rozmieszczenie najważniejszych elektrowni różnego typu w Polsce i na świecie;
Zróżnicowanie i zmiany w strukturze produkcji energii z różnych źródeł w Polsce i na świecie;
Sposoby wytwarzania/uzyskiwania energii z różnych źródeł oraz pozytywne i negatywne tego konsekwencje
Opiekun dydaktyczny Małgorzata Bajorek
Tematyka konkursu źrodło: OKE KRAKÓW
Skontaktuj się z nami
spciezkowice@ciezkowice.pl
tel. 14 6510040
ul. Tysiąclecia 12
33-190 Ciężkowice