W klasach I-III już czwarty rok wybrane klasy realizują międzynarodowy projekt czytelniczy Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki. Dla przypomnienia – w pierwszym roku projekt miał zasięg ogólnopolski i dotyczył tematyki: Fikuśne lekturki spod chmurki, Zwierzęce lekturki spod chmurki, Polskie lekturki spod chmurki. W drugim roku projektu miał już zasięg międzynarodowy, a jego realizacja dotyczyła treści ekologicznych ujętych w 3 modułach: Mała chmurka w krainie drzew, Mała chmurka w krainie śniegu, Mała chmurka w krainie słońca. Edycja 3. przebiegła pod nazwą: Poznajemy zawody i obejmowała moduły: Podróże małe i duże, Naukowy zawrót głowy, Na ratunek. Po zrealizowaniu każdego etapu nauczyciele umieszczali na stronie projektu sprawozdanie w formie opisu i otrzymywali od autora projektu pani Honoraty Szaneckiej potwierdzenie realizacji tego modułu. Na koniec każda klasa otrzymywała certyfikat udziału w projekcie, a każde dziecko i nauczyciele dyplom za udział w przedsięwzięciu.
Obecna, 4. edycja to Podróżowanie przez czytanie podzielone również na 3 moduły: Podróże po Polsce, Podróże po Europie, Podróże po świecie. Zadania projektowe z I modułu wykonały klasy: I b, II b, III b.
W klasie I b wybrano lekturę Pilot i ja Adama Bahdaja. Po przeczytaniu książeczki uzupełniono Lekturniki. Nauczyciel przygotował pudełko, do którego uczniowie wkładali przedmioty przypominające przeczytaną lekturę. Były tam kredki, kartki, wąsy, figurki ludzi oraz samoloty. Dzieci omawiały, dlaczego właśnie dany przedmiot pasuje do lektury. Następnie pakowały walizkę. Ich zadaniem było posegregowanie rzeczy potrzebnych w podróży, a także spakowanie walizki na dłuższą wycieczkę oraz na jednodniowy wypad. Dzieci rozpoznawały też różne dokumenty, które są potrzebne w czasie podróży i odczytywały mapy. Klasa I b wzięła udział w akcji bookcrossingowej Książki w podróży. W tym celu na szkolnym korytarzu została stworzona przestrzeń, w której książki oczekują na podróż. Dzieci przynosiły swoje książki, których już nie czytają. Wkładały je do koszyka i zabierały kolejną do przeczytania. W klasie przygotowano również grę planszową dotyczącą przeczytanej książki, oglądano też pokaz dotyczący miasta Olsztyna. Jako podsumowanie klasa wzięła udział w quizie o lekturce.
W klasie II b do I modułu projektu wybrano wiersz Jana Brzechwy Siedmiomilowe buty, którego główny bohater Michał przemierzał wiele miast Polski w swych magicznych butach. Po poznaniu wiersza dzieci uzupełniły Lekturniki, w których przykleiły wiersz oraz wykonały poszczególne zadania. Jak zwykle pracowały z wielkim zaangażowaniem, a gotowe Lekturniki prezentowały się pięknie. Klasa współorganizowała również akcję bookcrossingową Książki w podróży. Na ustalone, specjalnie przygotowane miejsce szkolnego korytarza uczniowie przynieśli różne książki, a następnie wymieniali się nimi, pożyczając do domu i przynosząc ponownie dla innych dzieci.
W parach dzieci przygotowały się też do wykonania gier planszowych. Swoje pomysły „przelały” na karton i w ten sposób powstały wspaniałe, kolorowe gry z nazwami miast Polski i zadaniami związanymi z ważnymi zabytkami. Gotowe gry dzieci wykorzystały do wspólnej zabawy w szkole i w domu.
Realizację zadań ze scenariusza projektowego uczniowie kl. II b rozłożyli na kilka dni. Nasz bohater odwiedzał różne miasta Polski, więc ich poznawanie pod kątem położenia, zabytków, troszkę trwało. Dzieci pracowały z mapą, w Internecie wyszukiwały ciekawostki i zdjęcia. Poznaliśmy Rozchmurzone opowiadanie na powitanie, uczyliśmy się pakować walizkę w niezbędne rzeczy.
Klasa III b w I module projektu wybrała lekturę pt. Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły Piotra Kordyasza. Całą lekturę przeczytano w klasie. Uczniowie z wielkim zainteresowaniem słuchali opowieści z dziecięcych lat papieża, patrona naszej szkoły.
Zrealizowano następujące zadania: w Lekturniku pokolorowano okładkę według własnego pomysłu oraz wykonano zadania związane z przeczytaną książką. Zorganizowano najpierw klasową, a następnie szkolną akcję bookcrossingową Książki w podróży. Na szkolnym korytarzu wygospodarowano kącik z dużym wiklinowym koszem, w którym książki oczekiwały na podróż. Zaprojektowano i wykonano tablicę informacyjną, gdzie umieszczono napis CZYTAM Z KLASĄ - książki w podróży oraz zasady akcji.
Dzieci wzajemnie zachęcały się do dzielenia się książkami, zabierania ich do domu, czytania i przynoszenia z powrotem. Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem. Uczniowie przygotowali również przepiękne lapbooki związane z dzieciństwem Karola Wojtyły. W tworzenie tych prac razem z dziećmi zaangażowali się rodzice, rodzeństwo, a nawet dziadkowie, dzieląc się wzajemnie informacjami. Lapbooki były prezentowane na szkolnym korytarzu.
Zaplanowano też dwudniową wycieczkę do Wadowic, miasta rodzinnego Karola Wojtyły. Uczniowie zastanawiali się, co należy zapakować do walizki na taki wyjazd. Następnie pracowano z mapą, poznając położenie Wadowic. Oglądano filmy, albumy, wyszukiwano w dostępnych źródłach informacje o Wadowicach, zabytkach i miejscach szczególnie ciekawych. Podsumowaniem modułu było wykonanie w grupach mapy myśli w formie tekstowo - obrazkowej związanej z miastem dzieciństwa Jana Pawła II.
Projekt jako innowacja pedagogiczna wpływa bardzo pozytywnie na rozwój zainteresowań czytelniczych, bogacenie słownictwa, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, kształtuje pozytywne, kulturalne zachowania, uczy współpracy w mniejszej czy większej grupie, ale wyzwala również ogromne pokłady kreatywności uczniów oraz wpływa na uatrakcyjnienie zajęć.
Zadania dotyczące lektur poznawanych w I półroczu dostarczyły mnóstwa pozytywnych emocji. Teraz jesteśmy gotowi do dalszych czytelniczych podróży!
Małgorzata Gaj
Skontaktuj się z nami
spciezkowice@ciezkowice.pl
tel. 14 6510040
ul. Tysiąclecia 12
33-190 Ciężkowice