Zespół Szkolno - Przedszkolny w Ciężkowicach

Mindfulness
Marzec – moje porażki

Sukcesy i porażki to naturalna część naszego życia. Sukcesy są dla nas przyjemne, porażek wolimy unikać. Ale to dzięki tym drugim rozwijamy się i uczymy. Każda nowa umiejętność wymaga czasu i żeby ją opanować, musimy kilka lub kilkanaście razy popełnić błąd. To niby naturalne, ale w sytuacji chwilowej porażki czujemy się, jakby to był koniec świata. Psychologowie zajmujący się edukacją podkreślają, że porażki w nauce są ważne i potrzebne. Trzeba tylko nauczyć się radzić sobie z niepowodzeniami, a dokładniej – traktować je jako coś nieuniknionego i wspierającego rozwój.

Oczywiście dzieci są różne i różnie radzą sobie także w sytuacji przegranej. Są dzieci, które unikają rywalizacji i takie które – napędzane pragnieniem zwycięstwa – do rywalizacji dążą. Bywają też przypadki, gdy przegrywające dziecko złości się, frustruje, wycofuje bądź wręcz przeciwnie: oszukuje, nie respektuje zasad i nie szanuje przeciwnika. To samo może wydarzyć się w szkole, kiedy dziecko otrzyma ocenę, która nie zadowala jego lub jego rodziców. Okazuje to płaczem, frustracją, złością, a nawet smutkiem i depresją.

Poprzez szereg ćwiczeń dzieci uczyły się panować nad emocjami w sytuacji przegranej.  Poznawały losy znanych ludzi, którym też się nie powiodło. Dzięki opowiadaniu Gucio uczy się przegrywać uczyły się przyjmować różne uspokajające pozycje ciała. np. pozycję żółwia. Tworzyły termometr złości oraz listy rzeczy, które pomagają w sytuacji, gdy czują w sobie kumulację złych emocji. Dzieci stosowały różne ćwiczenia oddechowe tj. Góra lodowa, Motyl i Wiosenny kwiat.

Poczucie humoru sprzyja pewności siebie, poczuciu wewnętrznej siły i rozładowuje negatywne emocje. Warto więc zadbać o dobry humor.

Beata Bieniek

FOTO

 

 

 

03 kwietnia 2023
Źródło grafiki: http://fatamorgana26.blogspot.com/

Skontaktuj się z nami

spciezkowice@ciezkowice.pl

tel. 14 6510040 

ul. Tysiąclecia 12

33-190 Ciężkowice

@ SP Ciężkowice Edytor WebWave CMS