Zespół Szkolno - Przedszkolny w Ciężkowicach

ProgramujeMY tarnowski

„ProgramujeMY tarnowski" to projekt, którego celem było umożliwienie uczniom klas I-III szkół podstawowych zdobycia nowych umiejętności w obszarze nauki programowania oraz podniesienia kompetencji cyfrowych osób dorosłych, w tym zwłaszcza nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego.

W Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Ciężkowicach projekt był realizowany w okresie styczeń – maj tego roku i składał się z 3 etapów, które przedstawiały się następująco:

 

Etap I - Warsztaty teoretyczno - praktyczne dla nauczycieli i osób dorosłych (łącznie ok 32 godzin)

 

W ramach warsztatów, realizowanych zgodnie z metodyką Blended Learning, łączącą szkolenia i warsztaty stacjonarne z nauką przez Internet oraz dzięki wsparciu trenera, uczestnicy w małych, maksymalnie 12-osobowych grupach, poznawali zagadnienia z obszaru kompetencji cyfrowych i medialnych, a także programowania oraz nauczania programowania w edukacji wczesnoszkolnej. Nauczyciele zapoznawali się również ze scenariuszami zajęć warsztatowych z programowania i budowania robotów dla uczniów klas 1-3 oraz platformą
e-learningową projektu i uczestniczyli w warsztatach:

  • Warsztat pierwszy Nauczyciel kompetentny cyfrowo
  • Warsztat drugi Zaprzyjaźnij się z kodowaniem

 

Etap II - Zajęcia warsztatowe prowadzone przez nauczyciela w klasach I-III przy wsparciu trenera (łącznie 30 godzin dydaktycznych)

 

Nauczyciele biorący udział w projekcie w oparciu o przygotowane specjalnie na potrzeby projektu scenariusze zajęć, przeprowadzili w swoich szkołach zajęcia dla uczniów. Ponadto wszystkie szkoły biorące udział w projekcie zostały wyposażone w niezbędny do zajęć sprzęt oraz pomoce dydaktyczne. Nauczyciele korzystali z dedykowanego serwisu edukacyjnego, na którym umieszczali zdjęcia i filmiki z przeprowadzonych zajęć.

Podczas zajęć uczniowie m.in. budowali roboty, a następnie przy użyciu komputera i dedykowanego oprogramowania programowali ich działanie i wprawiali je w ruch. Pozwoliło im to w sposób intuicyjny poznać zasady programowania oraz dwa różne języki programowania (WeDo 2.0 oraz Scratch). Jednocześnie uczniowie rozwijali umiejętności pracy zespołowej, komunikacji, intuicyjnego rozwiązywania problemów oraz pogłębiali swoje zainteresowania w zakresie nauk ścisłych, np. biologii czy geografii. Na zakończenie projektu uczniowie wzięli udział w Zlocie Młodych Programistów, który odbył się 16 maja w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie. Zlot poświęcony był poszerzeniu wiedzy w zakresie budowy i ożywiania robotów z wykorzystaniem klocków LEGO WeDo, a także poznawaniu zasad programowania nowoczesnych mobilnych robotów edukacyjnych - dronów, robotów Dash i Dot, Ozobotów oraz Edisonów.

 

Etap III - Wsparcie metodyczne dla nauczycieli

 

Przez cały okres trwania projektu nauczyciele korzystali ze wsparcia metodycznego trenera, które polegało na wdrażaniu scenariuszy zajęć. Wsparcie było realizowane w oparciu o program motywacyjny połączony z forum wymiany doświadczeń. Nauczyciele mieli możliwość dzielić się przygotowanymi przez siebie materiałami dydaktycznymi oraz wymieniać doświadczeniami. Na zakończenie projektu nauczyciele mogli wziąć udział w konkursie i zdobyć dla swoich szkół dodatkowy sprzęt informatyczny oraz rozszerzające zestawy klocków.

 

Foto

Trener Sławomir Jachymczyk

16 maja 2019
brown wooden footbridge surrounded by pink petaled flowers with creek underneath during daytime

Skontaktuj się z nami

spciezkowice@ciezkowice.pl

tel. 14 6510040 

ul. Tysiąclecia 12

33-190 Ciężkowice

@ SP Ciężkowice Edytor WebWave CMS