Zespół Szkolno - Przedszkolny w Ciężkowicach

Tematy kompleksowe październik 2025

 

Tematy kompleksowe październik: grupa I  Anna Gomułka, Jadwiga Mikos

 

  1. Jesień w sadzie
  2. Jesień w ogrodzie
  3. Życie zwierząt w jesiennym lesie
  4. Co robią ptaki jesienią?
  5. Jesienna pogoda

 

 

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze:

  1. Poszerzanie wiadomości na temat owoców, zachęcanie do ich spożywania jako źródła witamin.
  2. Poszerzenie wiadomości na temat warzyw w ogrodzie.
  3. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
  4. Poszerzanie zainteresowań przyrodniczych ptakami.
  5. Uwrażliwienie dzieci  na odpowiedni ubiór, stosowny do pogody.

 

 

Wiersz „Chodzi jesień”

A.  Olędzka

 

Chodzi jesień po lesie

i w koszyku coś niesie.

Cztery liście, dwa kasztany

oraz trzy żołędzie.

Piękny prezent zrobi jesień,

kiedy tu przybędzie.

 

 

Piosenka „Ola i liście”

sł. L. Krzemienicka, muz. M. Cukierówna

 

  1. Poszła Ola na spacerek,

na słoneczko na wiaterek.

A tu lecą jej na głowę,

liście złote i brązowe 2x

 

  1. Myśli Ola liści tyle,

bukiet zrobię z nich za chwilę.

La, la, la, la, la, la

la, la, la, la, la, la 2x

 

 

 

 

 

TEMATY KOMPEKSOWE pażdziernik : grupa II Danuta Deś

 

· W sadzie i ogrodzie

· Złota jesień wokół nas

· Dbam o swoje bezpieczeństwo

· Ważne wynalazki

· Sposoby na jesienną szarugę

 

Ogólne cele dydaktyczno- wychowawcze

· Utrwalanie znajomości kolorów

· Wyodrębnianie sylab w wyrazach

· Utrwalanie zasad bezpieczeństwa

· Utrwalanie figur geometrycznych

 

Piosenka:

 

1. Dorosły jestem całkiem

Bo kilka lat już mam

Buciki ciągle mylę,

Ale założę sam

Maluchy to są zuchy

Tu każdy o tym wie

I właśnie takiej wersji

Trzymajmy się!

Dorosły jestem całkiem

I do przedszkola gnam

Lecz trzymaj mnie za rękę

Bo wolę nie iść sam

Maluchy to są zuchy

Tu każdy o tym wie

I właśnie takiej wersji

Trzymajmy się!

Dorosły jestem całkiem

Urosłem, że ho – ho!

Znów kompot dziś wylałem

A już tak dobrze szło

Maluchy to są zuchy

Tu każdy o tym wie

I właśnie takiej wersji

Trzymajmy się!

Dorosły jestem całkiem

Zasypiam prawie sam

A pod podusią misia

Ukochanego mam

Maluchy to są zuchy

Tu każdy o tym wie

I właśnie takiej wersji

Trzymajmy się!

 

JESIEŃ I. Salach

Lecą liście z drzewa, zbierają je dzieci,

zaniosą dla pani liściasty bukiecik.

A kasztany i żołędzie pukają o ziemię,

lecą z drzewa wysokiego do koszyka twego.

Chodź na spacer – wyjdźże z domu mój mały kolego.

Jesień gości, ale ciepło. Nie zrobi nic złego.

 

 

Tematy kompleksowe październik : grupa III Sylwia Zięba, Magdalena Radziszewska

 

1. Złota jesień wokół nas.

2. Dbam o swoje bezpieczeństwo.

3. Ważne wynalazki.

4. Sposoby na jesienną szarugę.

 

  • Zapoznanie dzieci ze zmianami zachodzącymi w świecie roślin i zwierząt jesienią.
  • Tworzenie sytuacji sprzyjających przeżywaniu piękna i bogactwa przyrody jesienią.
  • Poznawanie poprzez zabawę przepisów ruchu drogowego, reagowanie na umowne znaki, znaczenie symboliki sygnalizatora świetlnego.
  • Kształtowanie u dzieci bezpiecznych zachowań w czasie zabaw w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.
  • Rozumienie, czym są wynalazki i wynalazcy, poznanie ich wpływu na nasze życie i rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego.
  • Kształtowanie umiejętności określania zmian w przyrodzie i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni.
  • Angażowaniu dzieci w zabawy plastyczne, muzyczne i ruchowe.

 

 

PIOSENKA

„Bum, bum, bum”

 (sł. i muz. Klaudia Kurjan)

Ref. Bum, bum, bum Zróbmy szum,

Bum, bum, bum Zróbmy szum

Rurkę kolorową mam,

Chętnie na niej gram/x2

1. Nasze rurki to lunety,

Przez nie patrzę na planety.

Teraz długie nosy chcemy,

Bo Pinokia udajemy.

2. Z rurką można pogotować,

Dobrze ciasto rozwałkować.

Wyczarować kij deszczowy

I przechylać w obie strony.

3. Rurka sztangą też być może

Gdy poćwiczyć chcesz na dworze.

Megafonu użyj śmiało,

Powiedz głośno „halo, halo”

 

 

Wiersz:

„Bezpieczna droga do przedszkola”

 (Autor: Jagoda Frydrycka)

 Idą drogą przedszkolaki,

Podskakują im plecaki.

Do ulicy się zbliżają,

A przez nią auta gnają.

By przez jezdnię przejść bezpiecznie,

Rączki w górę muszą dać koniecznie

I rozejrzeć się trzy razy,

By wypadek się nie zdarzył.

 

 

 

Tematy kompleksowe pażdziernik gr.IV Agnieszka Galas

 

  • Złota jesień wokół nas
  • Co w sadzie dojrzewa
  • Świat wynalazków
  • Szaro, buro i ponuro
  • Przedstawienie czas zacząć

 

CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:

  • utrwalenie nazw owoców,
  • zapoznanie dzieci ze sposobem robienia przetworów z owoców,
  • zapoznanie z urządzeniami wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym.
  • utrwalenie nazw figur geometrycznych.
  • zapoznanie z charakterystycznymi cechami jesiennej szarugi.
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

 

 

Piosenka

,,Idzie jesień”

sł. P. Tokajuk,

 

1.Idzie ciepła, piękna Jesień.

Różne dary w koszu niesie.

Chwyć parasol, kurtkę też

i kalosze z sobą weź.

Ref.

Wokół liście i kasztany.

Czy je wspólnie nazbieramy?

Deszczyk pada kap, kap, kap.

Po kałużach chlap, chlap, chlap.

2.

Żółta, złota i brązowa,

nieraz też pomarańczowa.

Jesień różne barwy ma.

Każdy z nas je dobrze zna.

Ref.

Wokół liście i kasztany.

Czy je wspólnie nazbieramy?

Deszczyk pada kap, kap, kap.

Po kałużach chlap, chlap, chlap.

3.

Lecz kaloszy nam nie szkoda.

Nie powstrzyma nas pogoda.

Niech zabawa jeszcze trwa.

Jesień wcale nie jest zła.

 

Wiersz

„Co robi jesień?”

 

Po polach rozległych, po łąkach i lesie,

z farbami i pędzlem, idzie do was jesień.

Gdzie spojrzy, tam prędko – pewnie o tym wiecie,

kolory w naturze poprawia po lecie.

Potem sypnie dla was dojrzałym żołędziem.

Ileż to ludzików z tych żołędzi będzie?

I jeszcze podsypie brązowym kasztanem,

z kasztanów najbardziej zwierzątka udane.

Ale jesień to także kurteczka, berecik,

zabawy w przedszkolu ku radości dzieci.

To dzień coraz krótszy i chłód nadchodzący,

to wasi dziadkowie w fotelach drzemiący.

 

TEMATY KOMPLEKSOWE pażdziernik: grupa V Anna Gurgu, Irena Sikora

 

Tematy kompleksowe:

1.Złota jesień wokół nas.

2.Co w sadzie dojrzewa?

3. Świat wynalazków.

4.Szaro, buro i ponuro.

5.Przedstawienie zacząć czas.

Ogólne cele dydaktyczno – wychowawcze:

- poznanie charakterystycznych cech jesieni

- utrwalenie nazw owoców

- zapoznanie z urządzeniami ułatwiającymi ludziom życie

- zapoznanie z charakterystycznymi cechami późnej jesieni

- wzbogacanie słownictwa związanego z teatrem

 

Piosenka

„piosenka o jesieni”

sł. D. Kossakowska

muz. J. Woźniewski

1.Roztańczona jesień

po parku wędruje.

Kolorowe liście

wszędzie rozsypuje.

Ref. Sypnie liśćmi w górę,

na dróżki rozrzuci.

Pobiegnie do lasu

i do parku wróci.

2. Spłoszy czarne wrony,

zaprosi wiewiórki.

Rozda im orzechy

z leszczynowej górki.

Ref. Sypnie liśćmi …

3. Nocą mgły przyniesie,

przywita dzień rosą.

Babie lato przędzie,

zieleń zmienia w złoto.

Ref. Sypnie liśćmi ...

 

Wiersz

„Owoce w sadzie”

A. Olędzińska

Owoce rosną w sadzie,

owoców jest bez liku.

Dlaczego więc dzieciaki

nie mają nic w koszyku?

Jabłuszka są wysoko

i wcale nie spadają.

A dzieci chcą jeść jabłka

i smutne miny mają.

 

 

10 października 2025
sliced fruit and vegetables

Skontaktuj się z nami

spciezkowice@ciezkowice.pl

tel. 14 6510040 

ul. Tysiąclecia 12

33-190 Ciężkowice

@ SP Ciężkowice Edytor WebWave CMS