Zespół Szkolno - Przedszkolny w Ciężkowicach

Wycieczka do Auschwitz

Uczniowie klasy VIII naszej szkoły wspólnie z rówieśnikami ze Szkoły Podstawowej w Kąśnej Dolnej i Jastrzębi nr 1 udali się na wycieczkę do Wadowic i Oświęcimia.

W Wadowicach, zwiedziliśmy Dom Rodzinny św. Jana Pawła II. W muzeum pogłębiliśmy swoją wiedzę na temat życia Papieża-Polaka, począwszy od jego narodzin aż do śmierci. Wszystkich zainteresowały niewielkie, skromnie wyposażone pomieszczenia jego domu z czasów dzieciństwa i młodości. Potem wyruszyliśmy w dalszą muzealną podróż dotyczącą jego kapłaństwa, które zaprowadziło go aż do Watykanu, skąd przewodził Kościołowi jako Papież przez prawie dwadzieścia siedem lat. W Wadowicach musieliśmy koniecznie spróbować słynnych papieskich kremówek, którymi w młodości zajadał się Karol Wojtyła ze swoimi przyjaciółmi. Odwiedziliśmy także wadowicki kościół parafialny.

Następnie udaliśmy się do Auschwitz – miejsca, które swoją bolesną historią wywarło na nas ogromne wrażenie. Miejsca, gdzie brakuje słów, aby opisać dramat, który rozegrał się tam w czasie II wojny światowej. Wszystko, co tam usłyszeliśmy od pana przewodnika i zobaczyliśmy na własne oczy wywołało wiele emocji, gdyż zderzenie z tragizmem ofiar obozu było dla młodych Polaków niezwykłym przeżyciem. W tym miejscu zdawało się nam, że każdy kamień, po którym stąpaliśmy, każdy budynek, do którego weszliśmy chciał wykrzyczeć ogrom ludzkiej rozpaczy i  bólu.

Do Ciężkowic wróciliśmy zmęczeni, ale szczęśliwi, że osobiście odwiedziliśmy wspomniane miejsca, a wszystko, czego dowiedzieliśmy się podczas naszej wycieczki, na długo pozostanie w naszej pamięci.