Zespół Szkolno - Przedszkolny w Ciężkowicach

Wycieczka klas siódmych do Tarnowa

Dnia 5 listopada 2021 r. odbyła się wycieczka klas siódmych do Tarnowa. Głównym celem naszego wyjazdu było obejrzenie w teatrze sztuki teatralnej Balladyna. Ponieważ jednak początek spektaklu był zaplanowany na godzinę 13.30, postanowiliśmy wykorzystać ten przedpołudniowy czas na zwiedzanie miasta, które wielu uczniów kojarzy głównie z robieniem zakupów w galerii.

Do Tarnowa dotarliśmy parę minut po 9.00 i ruszyliśmy w stronę Rynku, gdzie spotkaliśmy się z panią przewodnik, która opowiedziała nam o początkach miasta, o jego założycielach, o lokacji miasta i jego architekturze. Potem wędrowaliśmy wąskimi uliczkami, słuchając ciekawych opowieści z życia dawnego miasta i jego mieszkańców.

Sporo uwagi poświęciła pani przewodnik kwestii żydowskiej. Opowiadała o żydowskich zwyczajach, o synagodze, o getcie, o pierwszym transporcie, który do obozu koncentracyjnego w Auschwitz wyruszył właśnie z Tarnowa…

Poznaliśmy też kilka postaci związanych z Tarnowem, m. in. Józefa Bema i Romana Brandstaettera. Wreszcie dotarliśmy do Bazyliki Katedralnej Narodzenia NMP, gdzie mieliśmy okazję obejrzeć znajdujące się tam wyjątkowe pomniki nagrobne.

Na zakończenie naszej wędrówki po mieście dotarliśmy do Muzeum Diecezjalnego, gdzie mogliśmy podziwiać unikatowe dzieła sztuki sakralnej pochodzące zarówno z kościołów jak i z przydrożnych kapliczek. Najstarszy eksponat ma około 700 lat! Na uznanie zasługuje rozległa wiedza i ogromna pasja kustosza tego muzeum, który wie o tej wystawie chyba wszystko.

Zmęczeni i głodni uzupełniliśmy niedobory energii kebabami, frytkami, zapiekankami, a potem udaliśmy się do teatru, gdzie mieliśmy obejrzeć na scenie jedną z naszych lektur. Była to nieco uwspółcześniona wersja klasycznego dramatu pozwalająca lepiej zrozumieć przesłanie utworu J. Słowackiego.

Spektakl trwał do godziny 16.00. Potem już prosto udaliśmy się w drogę powrotną…