Zespół Szkolno - Przedszkolny w Ciężkowicach

Wycieczka klas siódmych do Żor i Zabrza

Dnia 4 października bieżącego roku uczniowie klas siódmych uczestniczyli w wycieczce do serca Śląska – Żor i urokliwego Zabrza. Chociaż pogoda pokrzyżowała nam szyki i niezbyt optymistyczne prognozy wpłynęły na zmianę planów, to wszyscy w wyborowych humorach tuż przed godziną ósmą wyruszyliśmy w drogę.

Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie gmachu Muzeum Ognia w Żorach, gdzie mieliśmy okazję poznać tragiczną historię miasta i obejrzeć muzealną ekspozycję
w podziemiach, podzieloną na strefy tematyczne ukazujące dzieje ludzkości związane
 z ogniem, jego niszczycielską siłą oraz metody walki z pożarami, a także wpływ tego żywiołu na sferę duchową i kulturalną. Po obejrzeniu krótkiego filmu pt. Śladami ognia w reżyserii Andrzeja Celińskiego własnoręcznie wykonaliśmy lampiony, które na pamiątkę zabraliśmy do domów jako dekoracje do pokoi i udaliśmy się do Zabrza, gdzie zaplanowaną mieliśmy kolejną atrakcję – podziemny spływ Sztolnią Luiza.

Przeprawa łodziami pod samym centrum 170-tysięcznego miasta okazała się nie lada przygodą. Podzieleni na trzy grupy wraz z opiekunami i fantastycznymi przewodnikami odbyliśmy niesamowitą podróż w głąb ciemnych korytarzy wyrobisk, przebywając około półtorakilometrowy odcinek pieszo i ponad kilometrowy łodziami. W trakcie tej podziemnej przejażdżki, w grze świateł i kolorów, wśród odgłosów kapiącej na nosy wody „spotkaliśmy” legendarnego Skarbnika i Utopka. Podziwialiśmy wapienne nacieki, żywe roślinki, porty
i mijanki i z zapartym tchem słuchaliśmy fascynujących opowieści o żmudnej
i bardzo ryzykownej pracy górników wśród dwóch żywiołów – wody i ognia, z ujarzmieniem których zmagali się XIX-wieczni gwarkowie. Po przebyciu około dwuipółgodzinnej trasy, skrytym 40 metrów pod ziemią tunelem, zachwyceni, delikatnie zmarznięci, ale usatysfakcjonowani udaliśmy się w długą, jak się wkrótce okazało, podróż powrotną do  domów. Szczęśliwi, choć trochę zmęczeni około 23.30 zameldowaliśmy się ponownie
w Ciężkowicach.

Ten wyjazd na Górny Śląsk na pewno na długo utkwi nam w pamięci i będziemy go miło wspominać. To była nie tylko pełna wrażeń wycieczka do polskiej krainy czarnego złota, ale również cenna lekcja.